I dagens samhälle är öl mer kommersialiserat än någonsin tidigare. Bryggeriindustrin är en multinationell miljardindustri med stora producenter i bland annat Kina och USA. Vad gäller konsumtionen är det visserligen inte i nivå med tidigare perioder i historien där öldrickandet har varit standarddrycken till all mat, men många tar sig en öl åtminstone varje helg. Antingen en lättöl som inköpts på den lokala matbutiken eller en starkare variant från Systembolaget. Så ser det också ut i de flesta andra västerländska länder. Öl är helt enkelt mycket populärt.
Dagens drickande av öl kännetecknas även av ett enormt utbud med stor variation i smaker och hur ölet ifråga har bryggts. Vi lever i en globaliserad värld där handel över landsgränserna tillhör vardagen och det är lätt att få tag i öl från alla världens hörn. Det stora utbudet hänger till stor del ihop med den enorma kommersialiseringen. Öldrickandet har blivit en slags subkultur med årliga event som oktoberfest och den internationella öldagen. Oktoberfest är världens största ölfestival, som firas i månadsskiftet mellan september och oktober i München i Bayern. Under dessa tider brukar det även anordnas mindre oktoberfester på svenska pubar och barer för dig som vill få en glimt av den bayerska ölkulturen.